subwoofer bouwen
   Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !

DNR    posted on 29-01-2007 16:58
ik heb gister van mn buurjongen een 12 inch 250W/rms - 500 W/piek luidspreker gekregen. hier wil ik dus zelf een subwoofer mee bouwen.

mn budget ervoor is ongeveer 100 euro.

nou wil ik weten. wat moet ik allemaal kopen?

What do you think about subwoofer bouwen ??

Vote :   

djmaarten    posted on 29-01-2007 17:20
iets waar je het in gaat bouwen en iets van bekabeling voor stroom
djjw    posted on 29-01-2007 17:50
Begin eens met een berekening hoe groot het kistje moet worden,
de inhoud, de vorm, met /zonder filter materiaal...
Maar of je er ooit een lekker geluid uit krijgt is de vraag...

Heb je niet meer spec's van de speaker...?
User edit by djjw on 29-01-2007 @ 17:55:30 (91%)
DNR    posted on 29-01-2007 17:57
hoe bereken je dan hoeveel liter het moet zijn.

en k heb hier niet meer spec.
t is een autosubwoofer gweest.

maar heb je een speciaal filter nodig omdat het een subwoofer is? zoiets las ik ergens.
greup    posted on 29-01-2007 18:04
Poster: DNR
hoe bereken je dan hoeveel liter het moet zijn.

en k heb hier niet meer spec.
t is een autosubwoofer gweest.

maar heb je een speciaal filter nodig omdat het een subwoofer is? zoiets las ik ergens.

Zonder berekeningen ben je nergens vriend,. Een kast inhoud schatten, en vervolgens ook nog bepalen wat voor soort kast je het best kunt gebruiken zonder serieuze specs, sheets, en berekeningen wordt niks,.

Daarbij is het zonde om een kast te bouwen om een autosubwoofer,.. waarscheinlijk is deze woofer niet eens een kastwaardig, en zou die zelfs met een perfectberekende kast nog bar klinken.

wat betreft het filter,... Heb jij ooit in je leven welleens met subs gewerktConfused Zonder een filter/crossover krijgt  dit subje een aantal freq (die zijn levensduur ernstig zullen verkorten) te verwerken.
DaDragon    posted on 29-01-2007 18:21
Tips voor de bouw van een woofer kist.
Als je sub woofers koopt en je wilt zelf de kist gaan maken, zorg dan dat je een aantal T&S parameters van de woofer kent. Zonder de juiste gegevens van de subwoofers kan je nooit een geschikte kist ontwerpen. Als je deze gegevens niet hebt, geen nood, de fabrikant geeft meestal een aantal inbouwmogelijkheden op.

Maak de kast van 18 of 22mm MDF, spaanplaat of multiplex.
MDF geeft de beste klank-kwaliteit voor sub woofers. Maak je de subwoofer kist wanden groter dan 30cm, dan is het verstandig extra verstevigingen aan te brengen. Je doet dit door stroken MDF haaks op de panelen te lijmen. Of door een brede strook MDF dwars over te verlijmen om het gewicht van de subwoofers te ondervangen.

De kist voor de sub woofers moet natuurlijk helemaal luchtdicht zijn.
Een luchtlek gaat ten koste van de bassweergave. Volledige luchtdichtheid bereik je door de panelen precies te (laten) zagen, bij montage moet je voldoende lijm en lijmtangen te gebruiken. Panelen daarna aan elkaar schroeven om een zeer stijve constructie te maken. Zet om de 10cm een schroef, eerst voorboren.

Afwerking
De luidspreker-entree en de naden worden tenslotte aan de binnenkant met siliconenkit afgewerkt. Je kunt prima meer dan één subwoofers in één kist plaatsen. Omdat de oppervlakte van de panelen dan veel groter wordt, moet je de sub woofers kist wel extra verstevigen.

Dus zonder de specificaties (aanbevolen behuizing) van de subwoofer te weten, kan je heel moeilijk een kist maken.
User edit by DaDragon on 29-01-2007 @ 18:22:32 (1%)
HouseArrest    posted on 29-01-2007 18:37
Kijk hier eens, hier vind je standaard dingen over geluid maar ook hoe je berekeningen maakt, voorbeelden etc etc. Je komt er vast uit als je hier eens gaat rondspeuren.
Progrezz    posted on 29-01-2007 18:48
lol een autosubwoofer, wss klinkt da weer gelijk crap

en zoals hierboven al vermeld is het een zonde omdat dat niet is gemaakt om in een kist te steken, dat gebruikt de kofferruimte als kast

kan je beter ergens gaan zien op ebay ofzo, ergens 2dehands een kastje kopen, kom je wel ergens met je 100 euro en het is hoogstwaarschijnlijk 1000x beter

op ebay kan je wel wat actieve subs vinden van vb jbl, jamo, ...
Lead    posted on 29-01-2007 19:29
een speaker zelf bouwen doe je ook niet om geld te besparen, maar om je ideale weergavesysteem te maken...

Poster: DNR
ik heb gister van mn buurjongen een 12 inch 250W/rms - 500 W/piek luidspreker gekregen. hier wil ik dus zelf een subwoofer mee bouwen.

mn budget ervoor is ongeveer 100 euro.

nou wil ik weten. wat moet ik allemaal kopen?

Eerst zoek je de inhoud van de kast op in de specs van de speaker. Heb je die niet, zoek dit dan op !

Verder heb je een dikker eindtrap nodig die voldoende vermogen levert.

Als je versterker geen ingebouwd filter heeft, moet je die ook nog kopen... Of een op speaker nivo (aanbevolen) of een op line nivo.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 29-01-2007 19:31 (100%)
DaDragon    posted on 29-01-2007 19:35
als je toch 100 euro over hebt voor een subwoofertje, koop er dan gewoon 1.
bijvoorbeeld:

DAP MCB-15

15 inch bassbin 8 ohm,
Subwoofer
15" speaker
Max. Power : 300 W
Impedance : 8 Ohm
SPL: 99 dB
Dimensions: (WxDxH) 44x43x56cm
Standadapter: inner side Ø 36 mm
Weight: 16,6Kg
Aansluiting: Speakon

Ok het is geen professioneel spul, maar waarschijnlijk zal er beter geluid uitkomen dan die autosub.

En hij kost 109 euro... Is toch aardig dicht bij je budget.

En als je verschillende reviews leest schijnt het toch een redelijk goede sub te zijn voor thuisgebruik.
dutchman    posted on 29-01-2007 19:58
Poster: DaDragon
als je toch 100 euro over hebt voor een subwoofertje, koop er dan gewoon 1.
bijvoorbeeld:

DAP MCB-15

15 inch bassbin 8 ohm,
Subwoofer
15" speaker
Max. Power : 300 W
Impedance : 8 Ohm
SPL: 99 dB
Dimensions: (WxDxH) 44x43x56cm
Standadapter: inner side Ø 36 mm
Weight: 16,6Kg
Aansluiting: Speakon

Ok het is geen professioneel spul, maar waarschijnlijk zal er beter geluid uitkomen dan die autosub.

En hij kost 109 euro... Is toch aardig dicht bij je budget.

En als je verschillende reviews leest schijnt het toch een redelijk goede sub te zijn voor thuisgebruik.

één ding het is dan misschien wel geen pro audio, amar die mcb 15 is echt prut. ik denk zelfs dat die auto spekaer beter is. de mcb is namelijk geen echte subwoofer. het is eerder een basbox. een subwoofer geeft namelijk een echt trilling op een bepaalde frequ. die basbox doet dat niet. voor een goed kope maar toch redelijke subwoofer van bijv. DAP zou ik gaan kijken naar de rw serie dan heb ej de rw 18b. hij kost iets van 160 eurie. iets boven je budget, maar dat zelf bouwen gaat denk ik niet lukken.
DNR    posted on 29-01-2007 21:22
hier ff de specs:

300mm woofer - 500 W max - 250 W rms - impedantie 4 ohm - frequentie berijk 22-180Hz

en voor het budget dat is incl versterken. (gewoon goedkope versterker van 70 euro) specs:

• Vermogen (muziek/sinus) bij 4 Ω: 2x 180 W / 2x 100 W
  • Frequentiebereik 10 - 30.000 Hz
  • Kleur zwart
  • Afm. (bxdxh) 483 x 260 x 88 mm
  • Gewicht 7 kg.

• edit:

de kast waar de speaker in zat was een cilinder van 55cm lang en een doorsnee van 32 cm

User edit by DNR on 29-01-2007 @ 21:23:44 (25%)
    Steev    posted on 29-01-2007 21:50
    Dat lijkt me niet kunnen 30.000 Hz, aangezien wij mensen niet meer boven de 22.000 horen...
    DNR    posted on 29-01-2007 21:53
    veel speakers kunnen daarboven ook wel tonen uitzenden hoor.
    DaDragon    posted on 29-01-2007 22:32
    Poster: dutchman

één ding het is dan misschien wel geen pro audio, amar die mcb 15 is echt prut. ik denk zelfs dat die auto spekaer beter is. de mcb is namelijk geen echte subwoofer. het is eerder een basbox. een subwoofer geeft namelijk een echt trilling op een bepaalde frequ. die basbox doet dat niet. voor een goed kope maar toch redelijke subwoofer van bijv. DAP zou ik gaan kijken naar de rw serie dan heb ej de rw 18b. hij kost iets van 160 eurie. iets boven je budget, maar dat zelf bouwen gaat denk ik niet lukken.

tja maar hij had een budget van 100 euro.. En daarom is dit een redelijk alternatief voor die prijs. (als huiskamerspeaker)

Als de kast overeenkomt kan je ook de kast gebruiken...

Persoonlijk zou ik sowieso toch doorsparen voor een iets betere sub...

Als het een autosub is, waarom neem je dan geen autosub kist.. Die kan je standaard kopen en zijn niet duur en al helemaal berekend kwa vorm e.d.

Denk dat daar het geluid van deze sub nog het beste tot zijn recht komt.

Met poort kost een kist ongeveer 40 - 50 euro. (32 liter)
    gesloten kast kost ongeveer 35 - 45 euro (32 liter)

DNR    posted on 30-01-2007 09:18
    ik wou zelf de kist bouwen. mn vader kan wel aan het hout komen.

edit

dit staat op de site van conrad. lijkt me wel geschikt voor thuis gebruik.

is van t merk mccrypt, wel een budget merk maar voor thuis kan het volgensmij wel.

iemand nog een andere actieve sub onder de 200 euro?

ACTIEVE LUIDSPR POWRL.SUB 15

Bestnr.: 301050 - 89
    Uitvoeringsubwoofer actief
    Luidsprekergrootte15"
    PRMS120 W
    Pmax.300 W
    Frequentiebereik35 - 180 Hz
    Impedantie8 Ω
    Geluidsniveau115 dB
    Afm. (bxdxh)435 x 435 x 560 mm
    Gewicht24 kg

User edit by DNR on 30-01-2007 @ 09:34:26 (100%)
    Progrezz    posted on 30-01-2007 20:33
    waarom koopt ge nie gewoon iets fatsoenlijks 2dehands van een degelijk merk

die dingen gelijk mccrypt enzo klinken echt naar niks, speakers om van weg te lopen
    autosubwoofers klinken vaak nog naar minder, die blazen enkel maar

zoals ik al zei, kijk op 2dehands sites en ebay, en koop u ne HIFI subwoofer
    DNR    posted on 30-01-2007 21:11
    ik denk ook dat ik gewoon nog een hele tijd wacht. eerst ff mn oude boxen reparen.
    Progrezz    posted on 30-01-2007 21:30
    maar ga geen pa dingen kopen voor thuis

want heb geen illusies, dat klinkt helemaal niet goed hoor

zelfs een zeer goede pa speaker klinkt nog niet half zo goed als een iet of wat fatsoenlijke hifi speaker

op ebay vind je heel degelijke actieve subwoofers voor rond de 100 euro
    en dan heb je ook iets degelijks wat ook fatsoenlijk klinkt
    WATTS zeggen niks

This is an old Topic

No new postings for 6.677 days.
     Post CommentThat would be 222.6 months
    or a whopping 18.3 years
    You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

138 Users online: 23 Guests (115 Unknown)
    Pages generated today : 57.592
    Most visitors online this month : 380
    Lifetime Pageviews since 2003 : 238.730.544